Wednesday, March 5, 2008


Serbuk Sabun Cap “OMO”

Sekarang terdapat berbagai jenis sabun dijual di pasaran, hingga tak terkira banyaknya. Bila ke supermarket kita akan dapat melihat berjenis-jenis sabun dipamirkan hingga sukar membuat pilihan. Di samping sabun serbuk, terdapat juga sabun dalam bentuk cecair. Tahukah anda bila sabun serbuk mula dikeluarkan? Apakah jenis sabun yang digunakan seblum terciptanya sabun serbuk?

Mari kita lihat apa yang terjadi dalam tahun 1950-an di Kuala Berang. Sebuah van besar yang tertulis “OMO” di dindingnya datang ke Kuala Berang . Ia menuju ke pasar lama sebelah kedai Mok Ku Tuang Kembang. Seperti biasa, hari Rabu adalah hari pekan sehari. Jumlah orang paling ramai di pekan pada hari tersebut. Lori “OMO” dibuka dan bahan dalam kotak berwarna biru muda dan tertulis “OMO” dikeluarkan dan dipamer atas meja. Juga, dikeluarkan dua basin besar dan diisikan air ke dalamnya. Sehelai baju dikotorkan dengan pengilat kasut “Kiwi”. Rupanya mereka mahu menunjukkan cara mencuci baju yang telah dikotorkan itu.

Seorang jurujaul mencuci baju tersebut dalam basin menggunakan sejenis debu putih yang bercampur dengan sedikit debu biru dari kotak “OMO” itu. Baju yang tadinya kotor bertukar menjadi putih bersih. Itulah sabun serbuk pertama yang kami lihat. Ramai yang membelinya. Sabun “OMO” menjadi sabun kegemaran selepas itu. Mereka sudah mula menolak penggunaan sabu berbuku “Sunlight” yang sebelum itu minjadi pilihan mereka. Perlu diingat bahawa waktu itu mesen membasuh masih belum wujud. Kerja membasuh dibuat dengan tangan sahaja.
Setalah terciptnya sabun serbuk, kerja membasuh menjadi mudah. Kami tidak lagi perlu menyental pakaian yang dibasuh dilantai atau memberusnya; memadailah hanya dengan merendamnya seketika dan membasuhnya dalam air sabun dalam baldi atau basin. Orang sekarang tentu belum pernah melihat basin besi untuk membasuh pakaian. Bentuknya bujur, kira-kira tiga kaki panjangnya dan terdapat dua telinga supaya senang diangkat. Baldi juga diperbuat daripada besi. Saya rasa belum ada bahan plastik pada masa itu. Timba yang digunakan untuk mengambil air dari perigi juga diperbuat daripada besi.

No comments: