Wednesday, March 5, 2008

Pasukan Bola Sepak

Kira-kira dalam tahun 1958 liga bola sepak daerah Kuala Berang menjadi kegilaan penduduk daerah. Pasukan yang bertanding terdiri daripada pasukan Pejabat, Guru, Pekerja dan pasukan-pasukan dari kampung-kampung sekitar pekan. Ayah Por merupakan pengurus Pasukan Pekerja merangkap penjaga golnya. Setiap kali ada perlawanan, ribuan penonton akan hadir menontonnya dan Pasukan Pekerja merupakan pasukan yang paling diminati.

Seorang pemain berketurunan Cina yang berkerja di kilang papan menjadi pemain yang amat digemari oleh penonton. Belaiu berasal dari luar Kuala Berang. Kecekapannya bermain menarik perhatian ramai. Berbadan besar, bola yang dibawa oleh pemain pasukan lawan tidak pernah dapat membolosi beliau yang bermain sebagai pemain pertahanan.

Sebagai pengurus, Ayoh Por menjadikan kedai guntingnya sebagai tempat mereka berkumpul dan berbincang. Jadi, kedai Ayoh Por menjadi lebih sibuk daripada biasa pada musim bola sepak. Bagaimanpun, semuanya berbaloi apabila, akhirnya Pasukan Pekerja menjadi johan.

No comments: