Tuesday, March 4, 2008


Main Bola Meja (Billiard)




Bola meja menjadi tumpuan kaki judi. Meja besar beralas baldu hijau terdapat di ruang kedai rumah Mok De Selamoh. Ia dimiliki oleh seorang taukeh dari Kuala Terengganu. Di situlah mereka bermain menggunakan kayu dan bola keras sebesar bola tenis. Seorang penjaga skor ditugaskan menjaga skor di papan skor khas yang mempunyai nombor dan penanda nombor yang boleh ditolak mengikut nombor. Saya selalu benar masik melihat permainan judi itu kerana tempat itu cuma selang sepintu dari rumah nenek. Kanak-kanak macam saya tidak ditegah berada di tempat berjudi demikian. Agak pelik juga jika difikirkan, kerana saya tidak pula mempunyai sebarang minat untuk berjudi hingga sekarang. Hari ini, bola meja seumpama itu wujud dalam bentuk bermeja kecil dan dinamakan snooker. Snookerpun saya tidak minati dan tidak pernah mencuba bermainnya.





Suami Mok De Selamoh, tuan punya rumah di mana terdapat meja billiard itu, sakit batuk kering. Beliau sentiasa kelihatan kurus dan tak bermaya. Mok De Selamoh amat perihatin akan kesihatan suaminya. Beliau selalu memberikan suaminya itu makan sarang burung lelayang sebagai ubat. Saya selau berpeluang melihat beliau membersihkan sarang burung itu dalam mangkuk sebelum dapat dijadikan ubat. Pada suatu hari suami Mok De Selamoh yang jarang ke mana-mana itu, bersandar pada tiang kanan di kaki limanya, bahagian yang lebih hampir dengan rumah kedai Sheikh Ayub yang berasal dari Afghanistan. Tiba-tiba saya terdengar suami Mok De Selamoh batuk dengan kuatnya tak henti-henti. Kami yang sedang melihat perlawanan dam depan kedai gunting Jaafar tertumpu ke arahnya. Batuknya mengeluarkan darah dengan banyaknya. Beberapa orang yang berada di situ mnerpa dan mengusungnya masuk ke dalam rumah. Itulah kali terakhir saya melihatnya. Al-Fatihah.

2 comments:

Bustaman said...

Selamat Datang ke Alam Blogger!
Tahniah kerana menambah lagi blog mengenai Terengganu.
Saya mengajar di SMK Kuala Berang (1965-1972) sebelum ke RTM dan Kuala Berang adalah seperti gambar dalam blog Tuan Hj.
Teruskan dengan cerita-cerita tuan!

Wan Omar Mahmud said...

I've been on the net since 1997, actively designing websites, chatting and all. This is the first time I found someone my age from Malaysia. From other countries, yes, but not here. They r mostly young here. Dok leh gi... Thanks 4 responding. Assalamualaikum.