Monday, March 31, 2008

Menyumpit Cicak

Saya ingin ceritakan sejenis hobi kami yang pelik tetapi benar. Menyumpit cicak. Ya! Kami menyumpit cicak.


Che Hashim, adik Che Omar, memiliki sebatang besi paip kecil yang lurus. Abagnya, Che Omar, seorang pengusaha dan pemilik kedai bahan-bahan binaan serta mempunyai bengkel membuat atap dan batu nesan daripada simen. Che Hashim bekerja di bengkel abangnya. Jadi, beliau mempunyai akses kepada bahan untuk membuat sumpitan daripada batang paip itu.


Jarum digunakan sebagai peluru sumpitan untuk menyumpit cicak. Manakala gentelan tanah liat digunakan sebagai peluru untuk menyumpit burung atau untuk latihan ketepatan sumpitan. Bila menggunakan jarum, Che Hashim membalut pangkalnya dengan kapas.


‘Pemburuan’ dijalankan pada waktu malam. Di mana? Di kedai kopi Ah Boon, Kedai Kopi Ah Pang dan di Kedai Kopi Cermin Mata. Kami pergi ramai-ramai ke kedai dan menyumpit cicak di siling kaki lima kedai. Hanya Che Hashim yang mahir menyumpit. Saya hanya mengikuti dan melihatnya sahaja. Bila terkena sumpitan, cicak tidak jatuh. Cicak akan tercucuk jarum dan melekat pada lantai kayu tingkat atas rumah kedai. Tuan punya kedai tidak menyukai kehadiran kami dan biasanya disuruh beredar kerana mengganggu pelanggan kedai, walaupun kami tidak masuk ke dalam kedai. Bila ini berlaku, kami beredar ke kedai lain pula.


Saya rasa kanak-kanak sekarang tidak begitu lagi sekarang ini. Mereka tentu lebih seronok bermain video games atau footsal.

No comments: