Sunday, September 22, 2013

Terengganu Bus Company Limited

Syarikat Bas Terengganu berhad menyediakan dua buah bas untuk berulang alik dari Kuala Terengganu ke Kuala Berang. Tambang yang dikenakan kalau tak silap cuma $1.25 sehala. Jalan dari Kuala Berang ke Ajil masih jalan tanah merah dan belum bertar. Bayangkanlah keadaan jalan itu dalam musim hujan.

Bas yang digunakan itu ada kepala di mana engine ditempatkan. Pada waktu pagi dan waktu tengah hari bas itu jugalah yang digunakan untuk membawa kami pergi dan pulang dari sekolah Inggeris Tengku Ampuan Intan di Batu 24. Tambang bas ke sekolah waktu itu cuma 5 sen sehala yang jaraknya 1 batu dari pekan Kuala Berang. Bila bas rosak atau mogok kami terpaksa berjalan kaki sejauh 1 batu ke sekolah beramai-ramai. Seronok juga berjalan sambil berpayung bila  musim hujan. Keseronokan zaman kanak-kanak subur dalam ingatan.

Antara pekan dan Batu 24 tak ada apa-apa bangunan kecuali satu atau dua buah rumah kampung dalam hutan dan pokok getah di sepanjang jalan. Wajah yang digambarkan itu sudah tidak wujud lagi sekarang. Hutan bangunan telah menggantikan hutan pokok getah.

No comments: